Doorgaan naar hoofdcontent

Boekbespreking De kracht van een biddende vrouw - Stormie Omartian

Vandaag bespreek ik drie boeken van Stormie Omartian:

De kracht van een biddende vrouw
De kracht van een biddend kind
De kracht van biddende ouders

Deze boeken heb ik gekocht en gekregen omdat ik gerichter wilde leren bidden. Ik begon met De kracht van een biddende vrouw, in de tijd nadat het bedrijf waar mijn man werkte failliet was gegaan. Ik wilde hem steunen maar werd ondertussen gillend gek van het vele samen thuis zijn. We hadden een totaal andere manier van met de situatie omgaan.

Ik heb, als 82% introvert, veel tijd alleen nodig waarin niemand tegen me praat. Die had ik bijna niet meer. En ik voelde me een huissloof als ik de vloer onder zijn voeten moest stofzuigen. Op tips van familie en vrienden zat ik ook niet te wachten (laat hem de vloer dan vegen).

Ik zeg dit niet omdat wij zielig zijn - dat zijn we niet en ik zit inmiddels alweer regelmatig gelukkig alleen en in stilte op mijn torenkamertje - maar omdat ik weet dat veel mensen deze gevoelens kennen. Uit allerlei situaties maar zeker ook uit één van de vele faillisementen in Nederland de afgelopen jaren.

Vandaar dat ik ben gaan bidden voor mijn man, die er tenslotte ook niets aan kon doen, en om mijn geïrriteerdheid een beetje goed te maken, en om het negatieve om te buigen naar iets positiefs (of, ahum, toe te geven dat ik dat zelf niet kan en God om hulp te vragen).

Stormie Omartian verdeelt het boek in hoofdstukken, die elk een onderwerp bespreken, zoals de liefde, zijn vrouw, zijn werk (die heb ik natuurlijk het eerst gelezen).

Een verhaaltje, een gebedstekst en enkele bijbelteksten ter inspiratie.




Ik vond het lastig goede voorbeelden te vinden, omdat het boek duidelijk voor christenen geschreven is en minder toegankelijk is voor niet-christenen (en ik schrijf deze blog nou eenmaal niet alleen voor christenen). Wat dat laatste betreft vind ik het boek De kracht van een biddend kind beter. 



Iedereen kan natuurlijk voor zichzelf beslissen of hij het een prettig boek vindt. Het heeft mij geholpen om gedurende een periode intensief te bidden. Dat kan zeker ook iets zijn voor in de vastentijd. 

Bidden met een kind blijf ik lastig vinden, ook met dit boek. Deze boeken helpen om woorden te vinden voor je gebed, en ze geven mij een gevoel van saamhorigheid met de schrijfster en de lezers - die ook willen bidden - anders zouden deze boeken niet zijn geschreven. 


Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Zeven werken van barmhartigheid

Wie kan de zeven werken van barmhartigheid opnoemen? Lambik probeert daar achter te komen in 'De Zeven Snaren' uit 1967. Anno 2016 is barmhartigheid het onderwerp van een heilig jaar, uitgeroepen door paus Franciscus. Ook is het het thema van een bijeenkomst van de kerk voor kinderen.

De eerste twee lukken nog wel. De hongerigen voeden, de dorstigen laven...

'De naakten kleden, de zieken bezoeken, de vreemdelingen herbergen, de gevangenen bevrijden en de doden begraven', vult Bud aan (eigenlijk noemt hij het hele rijtje opnieuw op, want aan halve rijtjes doet hij niet door zijn autisme). Ik ben trots op hem en ga ervan uit dat hij goed heeft opgelet bij de vormselvoorbereiding.

's Avonds bij het naar bed gaan zegt hij 'Mam, zal ik je laten zien waar ik de zeven werken van barmhartigheid geleerd heb?'. Graag, zeg ik en verwacht dat hij aankomt met het vormselwerkboek.

'Dat komt van de heks van Suske en Wiske', zegt Bud en vist het exemplaar van '…

Amoris Laetitia, een eenvoudige Nederlandse vertaling I

De vreugde van de liefde
brief van de paus over huwelijk en gezin

Maar wie probeert vandaag de dag huwelijken te versterken? Wie helpt gehuwden hun problemen te overkomen, helpt hen bij de opvoeding van kinderen en, in het algemeen, wie bemoedigt de stabiliteit van de huwelijksverbintenis? (52)

Graag schijn ik in een deel of vijf zeven mijn licht over deze recente brief van de paus. Ik blijf zo dicht mogelijk bij zijn woorden (ahum de engelse vertaling daarvan), maar het moet wel goed leesbaar blijven. Dat is tenslotte wat de paus beoogt, nietwaar? Vandaag Hoofdstuk 1 en 2. Het gehele document is hier te vinden in het Engels.




Hoofdstuk 1: In het licht van het Woord
De Bijbel staat vol verhalen van families, geboortes, liefdesverhalen en familie-crises. Vanaf bladzijde één, waar Adam en Eva's familie verschijnt (Gen 4), tot aan het huwelijksfeest van de Bruid en het Lam (Openb 21:2,9) op de laatste bladzijde. Dit hoofdstuk staat vol met Bijbelverwijzingen, waar ik niet uitgebreid o…