Doorgaan naar hoofdcontent

Broeder Hugo uit Warfhuizen en De geest van de liturgie



Dit is super, ik ontdek steeds weer nieuwe dingen. Met een simpele muisklik kan ik deze video, nadat hem bekeken heb, rechtstreeks op mijn blog plaatsen. Pfff, als alles zo makkelijk was! Maar als ik de post via facebook of bloglovin' share dan krijg ik soms geen beeld - maar dat zie je pas als je al gepost hebt!

De volgende vlog van De geest van de liturgie van emeritus paus Benedictus is klaar. Ik vind het erg leuk om boeken of andere geschriften van paus Benedictus te lezen, maar ik heb in de wandelgangen begrepen dat niet iedereen die liefde met mij deelt. Misschien kan ik iets laten zien hoe ik dat ervaar. Het is nu eenmaal geen witte boterham dat je in een keer weg slikt. Het heeft meer van een biologisch-dynamische meergranenboterham waarop je goed moet kauwen.

Tot nu toe hebben we het gehad over de liturgie als spel (hoofdstuk 1). Te vergelijken met spelen op het schoolplein: dit kun je zien als oefening voor het latere leven, zonder de last en ernst daarvan (dat laatste durf ik betwijfelen - ik vind spelen op schoolpleinen een zeer ernstige zaak - ik had vroeger zelf veel liever een smartphone gehad om niet eindeloos te hoeven luisteren naar die dominante types die het spel bepaalden - al was het wel een goede oefening voor het latere leven).



Hoofdstuk 2 heb ik ook al opgenomen, maar dat moet nog bewerkt worden. Diverse malen ging tijdens de opname de telefoon - wat niet altijd vervelend is, want poeh is het niet soms fijn als het leven even door je boek heenkomt? Handig is, dat ik de opnames zelf nog eens kan naluisteren. Dat werpt weer net een ander licht op het gelezene. Hier een citaat over de sabbat:
De sabbat is een visioen van vrijheid: slaaf en heer zijn op deze dag gelijk; de "heiliging" van de dag betekent juist dat alle verhoudingen van ondergeschiktheid stilstaan en dat alle last van het werk voor een tijdje ophoudt. 
Mijn eerste gedachte was, daar zullen vast een heleboel mensen blij van worden. Maar nu ik het opschrijf, hoor ik in gedachten al een jammerklacht aanheffen: 'Wij zijn geen slaven! Wij zijn zelf meesters! Daar hebben wij geen zondag voor nodig hoor!' 'Wij werken lekker 24/7 52 weken per jaar!'

Jaja. Hoogmoed. Hubris.

Sabbat dus. Als plaats van aanbidding. Als verbond van God met ons.

Maar wat betekent dat eigenlijk - aanbidding?

Wat is er anders ten opzichte van de voorstelling van de kringloop van geven en nemen die de voorchristelijke cultuswereld verregaand bepaalde?

Dat wordt het onderwerp van de volgde vlog, hoofdstuk 2 Liturgie - Kosmos - Geschiedenis.






Reacties

Populaire berichten van deze blog

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb zelf geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. 'Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren', zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk zijn. Toch kwamen, na het open-deurbeleid van de jaren '70, bij hen óók diverse soorten sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Heel toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die daadwerkelijk op een tegel bij ons hing:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er overigens niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waar mijn ouders niet in zeiden t…

Zeven werken van barmhartigheid

Wie kan de zeven werken van barmhartigheid opnoemen? Lambik probeert daar achter te komen in 'De Zeven Snaren' uit 1967. Anno 2016 is barmhartigheid het onderwerp van een heilig jaar, uitgeroepen door paus Franciscus. Ook is het het thema van een bijeenkomst van de kerk voor kinderen.

De eerste twee lukken nog wel. De hongerigen voeden, de dorstigen laven...

'De naakten kleden, de zieken bezoeken, de vreemdelingen herbergen, de gevangenen bevrijden en de doden begraven', vult Bud aan (eigenlijk noemt hij het hele rijtje opnieuw op, want aan halve rijtjes doet hij niet door zijn autisme). Ik ben trots op hem en ga ervan uit dat hij goed heeft opgelet bij de vormselvoorbereiding.

's Avonds bij het naar bed gaan zegt hij 'Mam, zal ik je laten zien waar ik de zeven werken van barmhartigheid geleerd heb?'. Graag, zeg ik en verwacht dat hij aankomt met het vormselwerkboek.

'Dat komt van de heks van Suske en Wiske', zegt Bud en vist het exemplaar van '…

Amoris Laetitia, een eenvoudige Nederlandse vertaling I

De vreugde van de liefde
brief van de paus over huwelijk en gezin

Maar wie probeert vandaag de dag huwelijken te versterken? Wie helpt gehuwden hun problemen te overkomen, helpt hen bij de opvoeding van kinderen en, in het algemeen, wie bemoedigt de stabiliteit van de huwelijksverbintenis? (52)

Graag schijn ik in een deel of vijf zeven mijn licht over deze recente brief van de paus. Ik blijf zo dicht mogelijk bij zijn woorden (ahum de engelse vertaling daarvan), maar het moet wel goed leesbaar blijven. Dat is tenslotte wat de paus beoogt, nietwaar? Vandaag Hoofdstuk 1 en 2. Het gehele document is hier te vinden in het Engels.




Hoofdstuk 1: In het licht van het Woord
De Bijbel staat vol verhalen van families, geboortes, liefdesverhalen en familie-crises. Vanaf bladzijde één, waar Adam en Eva's familie verschijnt (Gen 4), tot aan het huwelijksfeest van de Bruid en het Lam (Openb 21:2,9) op de laatste bladzijde. Dit hoofdstuk staat vol met Bijbelverwijzingen, waar ik niet uitgebreid o…