Doorgaan naar hoofdcontent

5 Redenen om maagd te blijven tot het huwelijk

Vandaag duiken we weer 'in de oude doos'. Aan de basis van een hoop actuele discussies, en misverstanden, liggen enkele aloude begrippen die mogelijk wat afstoffen nodig hebben, maar die niets aan waarheid hebben ingeboet. Ook al heb je er niets mee, ik vind dat je deze waarden zou moeten kennen nog voordat je aan voorlichtingslessen op school begint. Het gaat echt niet alleen om het onderdrukken van gevoelens, over schuldcomplexen en het veroordelen van anderen, er is zoveel meer.



Ik zag deze video niet lang nadat ik deze blog had geschreven, en ik twijfelde of ik niet teveel op het concept van maagdelijkheid hamerde, omdat dat eigenlijk juist niet mijn bedoeling is. Of wel, maar niet om te oordelen over mensen die daar niet aan doen of gedaan hebben. Het heeft meer te maken met mijn eigen obsessie om meer over dit begrip te weten te komen, aangezien ik ben opgegroeid in een omgeving waar het verre van wenselijk was maagd te blijven tot het huwelijk, of tot wanneer dan ook.

De waarde van maagdelijkheid

Als ik het heb over de waarde van maagdelijkheid, dan bedoel ik zeker niet te zeggen dat als je het niet hebt je minder waard zou zijn. Misschien helpt de volgende analogie: maagdelijkheid is een edelsteen, die iedereen bij zijn geboorte meekrijgt. De fysieke maagdelijkheid raken velen kwijt, gewenst of ongewenst, door vrijwillige seks of door misbruik. Het zien van je maagdelijkheid als iets geheel onbelangrijks, betekent dat je dat aspect van jezelf onwaardig vindt. Je hebt een edelsteen, maar herkent hem niet meer. En net zoals alle materiƫle spullen, vergaart de edelsteen stof. Waardoor je de edelsteen niet meer herkent.

Waar de fysieke maagdelijkheid weggegeven of weggeroofd kan worden, kan de edelsteen dat niet. Die blijft. En dat moet je ontdekken. En een beetje afstoffen.

En soms is er meer nodig dan een beetje afstoffen.

Bovenstaande video is van Lizzie Reezay. Zij heeft sinds 2010 een YouTube kanaal en is in 2018 katholiek geworden.


Volgende keer weer een afgestofte blog, die zich even schuilgehouden heeft, met de titel: Waarom je verdiepen in kuisheid, als je geboren bent na de jaren '60? Deze blog komt vrijdag online. Als er niets tussenkomt.

Pun intended - dit was vroeger een vast grapje bij ons thuis.
Waar gaan die mooie benen naartoe?
Naar de bioscoop als er niets tussenkomt.

Reacties