Zaterdag 2 februari volgde ik een training over pitchen en hoe je Your Own Brand bent. Het werd georganiseerd door Catholic Voices, voor een gemêleerd, zeker niet alleen katholiek maar wel voornamelijk jong publiek. De aanwezigheid van zoveel jeugd kan verklaard worden door de naburigheid van de Universiteit van Tilburg: diverse studentes waren aanwezig.
Ik schreef al over het eerste deel van de dag. Vandaag gaan we verder met de tweede spreker, Ronald Buijsse. Zijn lezing was in het Engels, daarom lukt het mij niet een geheel Nederlands verslag te schrijven. Het begint al met zijn titel: Academic Director Data Expert Program, Tilburg University.
Wij mensen zijn gewoontedieren, en onze gewoonten zijn een soort algoritmen. Bijvoorbeeld 'het ochtendritueel' of 'het avondritueel' kunnen automatische patronen zijn.
Ook software is opgebouwd uit zulke patronen.
Dit model deed mij denken aan een afbeelding van de eerste pagina van Le Petit Prince van Antoine de St. Exupery:
Niets is wat het lijkt!
Je leest het schema van onderaf en beantwoordt daarbij onderstaande vragen:
Niet iedereen bleek eenzelfde interpretatie van de foto te hebben, wij hadden net als de meeste anderen foto 2 gekozen. Wij vonden duidelijk dat het geen familie was, eerder collega's, maar een ander groepje zag er wel een familie in. Verschillen hierin kunnen plaatsvinden op verschillende niveau's: niet iedereen ziet hetzelfde of trekt dezelfde conclusie.
Als mensen een meningsverschil krijgen, ga dan terug en kijk op welk niveau het verschil ontstaan is.
Hoe kan je er nu voor zorgen dat mensen naar jou evenement komen? De triggers die ze nodig hebben om gemobiliseerd te worden kunnen ver uit je eigen comfort zone liggen.
In het derde, laatste deel gaan we daarmee verder als we het verschijnsel van de Elevator Pitch met Roeselien Wekker bespreken en oefenen.
Ik schreef al over het eerste deel van de dag. Vandaag gaan we verder met de tweede spreker, Ronald Buijsse. Zijn lezing was in het Engels, daarom lukt het mij niet een geheel Nederlands verslag te schrijven. Het begint al met zijn titel: Academic Director Data Expert Program, Tilburg University.
Algoritmen
Algorithms are just recipes, not mutualHet begrip algoritme wordt uitgelegd: een manier van aanpak waarmee een diversiteit van problemen kan worden opgelost.
Wij mensen zijn gewoontedieren, en onze gewoonten zijn een soort algoritmen. Bijvoorbeeld 'het ochtendritueel' of 'het avondritueel' kunnen automatische patronen zijn.
Ook software is opgebouwd uit zulke patronen.
If you put a lot of them together you create a person (laughter), but not always because humans have emotions.Ingegaan wordt op kunstmatige intelligentie en 'machine learning'.
Saint Exupery: het belang van saai nieuws
Een model van nieuwsvorming wordt besproken: sommig nieuws is erg slecht, daar is bijna het hele journaal mee gevuld. Sommig nieuws is erg goed. Heel veel dingen zijn in het echte leven eigenlijk niet zo belangrijk. Maar in de media hoor en zie je voornamelijk de extremen. Dat gaat vervelen op den duur, en bij sociale media zie je juist vaak dat mensen enorm geïnteresseerd zijn in de normale dingen, bijvoorbeeld hoe een Social Influencer 's ochtends zijn boterham smeert.Dit model deed mij denken aan een afbeelding van de eerste pagina van Le Petit Prince van Antoine de St. Exupery:
Niets is wat het lijkt!
Oefening
Om concreet te maken hoe vaste patronen van invloed zijn op onze perceptie deden we een oefening in paren, we bekeken een foto aan de hand van onderstaand schema.Ladder of inference - Create Bad Judgement |
Je leest het schema van onderaf en beantwoordt daarbij onderstaande vragen:
Niet iedereen bleek eenzelfde interpretatie van de foto te hebben, wij hadden net als de meeste anderen foto 2 gekozen. Wij vonden duidelijk dat het geen familie was, eerder collega's, maar een ander groepje zag er wel een familie in. Verschillen hierin kunnen plaatsvinden op verschillende niveau's: niet iedereen ziet hetzelfde of trekt dezelfde conclusie.
Als mensen een meningsverschil krijgen, ga dan terug en kijk op welk niveau het verschil ontstaan is.
Hoe kan je er nu voor zorgen dat mensen naar jou evenement komen? De triggers die ze nodig hebben om gemobiliseerd te worden kunnen ver uit je eigen comfort zone liggen.
In het derde, laatste deel gaan we daarmee verder als we het verschijnsel van de Elevator Pitch met Roeselien Wekker bespreken en oefenen.
Reacties
Een reactie posten
Laat hier je reactie achter