Doorgaan naar hoofdcontent

Muziek op zaterdag @Zwijmelen op Zaterdag



Van de week kwam ik dit clipje tegen van Santiano, één van mijn lievelingsbands:
Verstehen Sie Spass?
Dat was even schrikken, Ancora vs Santiano! Wass ein Witz ja, scheisse do!

Ancora is een Nederlandse band die ook liederen in het Nederlands zingt, zoals bijvoorbeeld Zeeman, dat ik hier eerder op de blog deelde. Dat heeft dezelfde melodie als het lied van de Keulse band Kasalla, Pirate dat op mijn carnavalslijst 2019 staat (deze lijst heb ik niet zelf samengesteld maar vind ik prima te gebruiken).

Beide versies zijn geweldig natuurlijk.

De teksten zijn wel heel anders. Het Duitse lied gaat over piraten:
Pirate, wild un frei
Dreimol Kölle Ahoi
Rette sich wer kann, mer lejen aan
Pirate, wild un frei
Dreimol Kölle Ahoi
Und där Dudekopp op unsrer Fahn
Hät en rude Pappnaas aan
Heyo! Hey Hey Ho! etc.
Het Nederlandstalige lied dat Ancora zingt gaat over beroepskeuze. Met name voor het beroep van zeeman wordt een lans gebroken:
Het is me duizend x op school gevraagd:
Wat wil je worden als je bent geslaagd?
Nog nooit had ik erover nagedacht,
maar ik heb wel verbeeldingskracht
(...)
Word zeeman, en pak het roer
bepaal je eigen koers da's stoer
ga het gevecht met de natuur maar aan
word zeeman dan ben je vrij
Je kameraden aan je zij
het zeemansleven geeft je zoveel meer
word zeeman klinkt het weer
Dit is natuurlijk zeer actueel na het optreden van Geke's Tiental uit Urk in de Tweede Kamer naar aanleiding van het verbod op pulsvisserij. Geke heeft dit lied zelf geschreven en wil het ook in het Frans vertalen omdat met name de Fransen debet zouden zijn aan voornoemd verbod. Naast het falen van de Nederlandse politiek om op te komen voor de Urker visserij natuurlijk. Hierover heb ik op Facebook mijn gram al gespuid nog vóór de verkiezingen.

Struikel ik vandaag pardoes óók nog over een Franse vertaling van het lied Santiano.

Welke vind jij het mooist?

(Geeft helemaal niets als het überhaupt niet jou smaak is hoor valt niet echt binnen de categorie 'zwijmelen' ook maar ik mag toch meedoen ;-))!

Fijn weekend!

Reacties

  1. Inderdaad niet mijn smaak maar dat is uiteraard nooit en probleem want er is keuze zat.
    En qua zwijmelen. . mag alles, leef je maar uit 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh nee Jascha, dit kan ik niet aanhoren. Tenminste Nina Hagen niet, Santiano vind ik wel te doen. Maar dat filmpje met Ancora is toch een grap of niet? ;-)
    Dank je weer voor het meedoen. Als het voor jou zwijmels zijn kun je alles plaatsen wat je wilt hoor. Er zijn gewoon geen regels bij ZoZ :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat kan ik me voorstellen hoor.

      Dat filmpje is een grap ja, hoe ik het zie levert Ancora gewoon een ode aan Santiano. Het liedje Zeeman vind ik met name zo geweldig omdat ik zelf een opgroeiende puber in huis heb en de vraag 'wat wil je worden als je bent geslaagd', tja...

      Het is ook best ingewikkeld, als de opleiding voor vrachtwagenchauffeur niet goed aansluit op de HAVO, en het VWO ook niet. Dan komen ze met het HBO... nog meer opties dus!

      Enne... dank je wel voor het hosten hè!

      Verwijderen
  3. Ik had Apocalyptica in 2016 al een keer geplaatst met een cover van Metallica omdat ik ze interessant vond door hun instrumentarium en ik vind dit ook helemaal te gek klinken. Nina Hagen is een beetje gek, en dat past hier helemaal - dus mij doe je hier wèl een plezier mee!
    Bij Ancora vs. Santiano ligt het bananasplit-gehalte er dik bovenop!
    Dat Santiano-nummer met die Belgische zanger moet je voor in de stemming zijn, maar wel een mooie video.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ze hadden mij toch wel even mooi beet hoor!

      Maar ze zitten gewoon samen in een videoclip: https://youtu.be/WQys8_S3ljw, dus...

      Verwijderen
  4. Je moet er van houden. Het is niet echt mijn ding. Nina Hagen nog wel. Iedereen heeft een ander idee van zwijmelen en dat is prima, toch? Leuk dat je mee doet!

    Liefs Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nina Hagen is wel een beetje heftig maar ja dat is Nina Hagen.
    De Franse vertaling slaat bij mij het beste aan maar Pirate mag er ook zijn.
    Water, schepen ik ben er gek op.
    Het verhaal over de vissers heb ik ook gehoord. Wij zijn het beste jongetje van de klas hè (Europa)
    En daar gaan ze nog wel even mee door. De Nederlands bevolking moet maar zien hoe zich redden heeft de regering lak aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter