Doorgaan naar hoofdcontent

Bijbel luisteren via de podcast Eerst dit!

Screenshot van podcast op telefoon.

Sinds ergens in het begin van de Coronacrisis luister ik 's ochtends naar de podcast Eerst dit! Een bijbeltekst wordt voorgelezen en besproken. Elke aflevering duurt ongeveer 7 minuten.

Ik had al eerder gehoord van deze podcast, maar dacht dat ik het niet leuk zou vinden. Dat klopt niet, bijna altijd vind ik het wel leuk. Ik denk ook dat het een laagdrempelige manier is om met de Bijbel kennis te maken. Of je er verder in te verdiepen. 

De volgende uitspraak uit de aflevering van 31 augustus 2020 over Matteus 17: 1-8 vind ik prachtig:

Als moraal geen mystiek is, is ze onaanvaardbaar.

Deze uitspraak komt uit het boek Betoverd door God over Madeleine Delbrêl. De voorlezer concludeert hieruit: 'Aan hoe wij leven moet eigenlijk een liefdesmoment ten grondslag liggen'. 

En vlak hierna ook een uitspraak van Antoine Bodar:

Christelijke ethiek begint met de ziel van de mens die gekust wordt door God.

En dit vind ik ook een mooie doordenker (19 maart 2020 over Prediker 7:15-22):

16: Wees dus niet al te rechtvaardig en doe niet al te wijs. 17: Maar leef ook niet al te slecht. 18: Wie bang is voor God houdt het juiste midden.

'Prediker zegt in vers 18 dat wie ontzag voor God heeft ontsnapt aan al te veel rechtvaardigheid en ook aan al te veel onrechtvaardigheid.'

Verder vind ik vooral spreuken en de psalmen mooi. Wel vind ik het vaak nuttig de teksten in zijn geheel te lezen. Maar je moet ergens beginnen. En als je een tekst hebt die je aanspreekt dan kun je daar beginnen. Lees dat hoofdstuk. Lees dat Bijbelboek. En zo voorts.

Reacties

  1. Dit klinkt interessant zeg. Ik ga eens kijken of het ook iets voor mij is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is het proberen waard. Ik dacht eerst dat ik er niet genoeg geduld voor zou hebben :-) maar dat viel mee.

      Verwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter