Doorgaan naar hoofdcontent

Onze vakantie in Frankrijk deel 6 inclusief mis


Er kwam uiteindelijk een dag dat we Saint-Malo moesten verlaten. Dat was op zich niet zo ingewikkeld. We hadden de meeste bagage al gepakt. Het laatste eten verorberden we tijdens een flink ontbijt. 

En toen hoorden we ze. 

De kerkklokken.

Ik had het kerkgebouw al eerder rondgelopen maar nergens hing een briefje met de mistijden. Op internet bleek de kerk te zijn opgegaan te zijn in een zeemijlenbreed parochieverband waar ik vastliep in een ingewikkeld schema. Ik vond wel missen in andere kerken in Saint-Malo maar om daar nou in mijn eentje naartoe te gaan fietsen in een vreemde stad, met een verouderde telefoonbatterij en een getraumatiseerd inwendig richtingsysteem, om vervolgens een mis in het frans mee te maken en dan ook nog met een reis van twee uur voor de boeg, dat leek me wat veel gevraagd. 

Maar dat er nu toch een kerk inging aan het eind van de straat terwijl wij nietsvermoedend aan ons mega-ontbijt zaten, daar werd ik echt gefrustreerd van. Mijn man zag het en vroeg wat er was. Ik bekende dat ik graag naar de kerk was gegaan, moeite had genomen een mis te zoeken, het tenslotte had opgegeven terwijl dat dus al-le-má-háál niet had gehoeven omdat er gewoon een mis wá-hás alleen dat wist ik niet. 

Nou ga dan, zei hij. Ik propte de rest van mijn gebakken eieren met spek in mijn mond. Ik was toch al niet waardig Hem te ontvangen met mijn mond en maag vol - maar dat is toch helemaal niet erg - dan maar een keertje niet ter communie. 

Ik hield mijn hoofd onder de kraan, snoot mijn neus en stapte de zonovergoten straat op. Ik was iets te laat in de kerk maar niet veel.

Het was druk, met voornamelijk jonge gezinnen. De kinderen deden van alles in diverse groepen. Kleinere kinderen liepen rond maar kwamen met een blik of gebaar vlot weer terug bij hun ouders. Er was geen koor, maar de lector bleek een goede cantor en de hele kerk zong lekker mee. 

Toen ik terugkwam had mijn man de afwas gedaan. 


Komt nog:

Limoncello

zondag 3 september Saint-Malo - Pleumeur-Bodou

3 x verkeerd gewezen door navigatie

dinsdag 5 september Pleumeur-Bodou - Fécamp

De planning was 8 september naar huis te reden. Door de motorpech op 7 september kon dat niet. 8 september konden we hier nog overnachten.

zaterdag 9 september Fécamp - Camping l'Aiguille Creuse in Les Loges

11 september thuisreis

Reacties