Doorgaan naar hoofdcontent

Waar een deur dichtgaat, gaat een raam open

Koffiebeker met de Loesje tekst: zorgen moet je doen, niet maken, afgebeeld op een foto van een geopend raam met de tekst: als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open.

Het is grappig hoe dingen kunnen gaan. Tenminste, als je er later de grap van inziet. Tegeltjeswijsheden zijn een soort kapstok waaraan je vanalles kunt ophangen. Maar het kunnen ook dooddoeners zijn. Zo is er deze 'wijsheid' die ik de laatste tijd vaak in de kerk heb gehoord: Als er een deur sluit in je leven, zet God vaak een raam open. 

Ik heb geen hele diepe gevoelens bij deze tekst. Hij werd bij ons thuis niet gebezigd. Niet zeuren, wij doen niet aan dichte deuren, zou voor mijn ouders een toepasselijker spreuk geweest zijn. Zij gingen ooit op vakantie terwijl er geen deur in het huis zat. Ze hadden er gewoon een gordijn voor gehangen. Toch kwamen er, na dat open-deur-beleid van de jaren '70, bij hen óók diverse sloten, dievenklauwen en ander hang- en sluitwerk aan deuren én aan ramen.

Toepasselijk is in dit licht de enige tegeltjeswijsheid die wél daadwerkelijk bij ons op een tegeltje aan de muur hing, eerst boven de trap en later op de wc:

De mens wikt, God beschikt.

Deze tegel hing er weliswaar niet om de spreuk, maar om het mooie tegeltje en ook een beetje om de ironie jegens de God waarin mijn ouders zeiden niet te geloven.

Maargoed. Terug naar de dichte deur en het open raam. Drie punten:
  1. In het verhaal van de Ark van Noach sluit God de deur van de ark nadat Noach, zijn familie en de dieren naar binnen zijn gegaan. Later opent Noach een raam waardoor hij vogels naar buiten laat om land te zoeken:
    En de HEER deed de deur achter hem dicht. Genesis 7:17
    Na verloop van veertig dagen opende Noach het venster dat hij in de ark had aangebracht. Genesis 8:6
  2. De Heilige Deuren in de Sint Pieter (en over de hele wereld) sluiten aan het eind van dit jaar van Barmhartigheid. Maar zoals de pastoor zei, en hij had het weer van de vicaris: 'Laten we met elkaar vooral blijven zoeken naar ramen die open gezet kunnen worden wanneer er een deur sluit.'

  3. Ik heb een pinterestbord gemaakt met foto's van mooie dichte deuren en open ramen. Persoonlijk vind ik deze beelden heel veelzeggend.

Ik zocht in mijn on-affe blogs naar verdere inspiratie over deze tegeltjeswijsheid en ik kwam de volgende tekst tegen:

Hoe kun je bidden achter een gesloten voordeur, als je geen voordeur hebt die je kunt sluiten?

Toen mijn zoon net geboren was, werd hij naar een afdeling gebracht, ver bij mij vandaan. Daardoor was ik een groot deel van de tijd alleen, wachtend tot ik naar hem toe kon want ik mocht die afstand nog niet zelf lopend overbruggen. Ik wilde bidden, dat leek mij de enige zinvolle optie als ik niet bij hem kon zijn, maar ik durfde niet want er kwam te pas en te onpas iemand binnenlopen. En betrapt worden op BIDDEN leek me heel gênant.

Vooral omdat het niet achter mijn eigen voordeur was.

Vanwege het gezegde dat je soms hoort dat geloof 'achter de voordeur' hoort. Maar dan moet je wél een voordeur hebben... en je daar toevallig net áchter bevinden...

Uiteindelijk heb ik toen, in de ziekenhuiswinkel waar iemand zo lief was mij heen te rijden in een rolstoel, een Loesje-beker gekocht met de tekst Zorgen moet je doen, niet maken. Dat gaf wel enige troost, en nog, ook al mist de beker inmiddels zijn oor. Zorgen heeft wel zin, maar niet je zorgen maken.

In een poging deze blog wat op te vrolijken met een lied, vond ik alleen open deuren:
Dit huis is een huis waar de deur open staat.
Veel mensen zullen misschien blij worden van al die open deuren en het in- en uitgeloop wat dat met zich mee brengt. Maar ik voel de tocht, het gebrek aan warmte en gezelligheid en denk, lekker dicht laten die deur!

Er kan altijd nog een raam open.

 

Reacties

  1. Gaaf! En ik herken dat wat je zegt over het ziekenhuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn dochter bid bij abortus klinieken. Voor de deur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heftig lijkt me dat. In onze maatschappij is abortus toch 'gewoon' en bidden 'raar', zeker op straat. Persoonlijk ken ik meer mensen die dóór die deur zijn gegaan :-(. Dat is ook heftig vind ik.

      Verwijderen
  3. Iedere aanstaande moeder die zich daar bedenkt, door hun gebed, is gewonnen voor het goede en een overwinning op het kwade.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter