Doorgaan naar hoofdcontent

Cursus Katholiek Geluid



Afgelopen maanden heb ik de cursus Katholiek Geluid gevolgd. Over de eerste en de tweede cursusdag schreef ik al eerder. In het kort: hoe maak je een elevator pitch als het gaat om je geloof. En wat te antwoorden op de vele, vaak emotioneel beladen vragen die mensen soms aan je stellen?

Catholic Voices begon in Engeland als een soort mediatraining, toen paus Benedictus daar in 2010 op bezoek kwam en er plotseling vraag was naar gewone mensen, die over het katholieke geloof konden vertellen in de media. De cursus die ik gedaan heb, ‘Een Katholiek Geluid’, is eigenlijk een spin-of daarvan. Op straat, op feestjes, bij familie thuis en bij het koffiezetapparaat hebben mensen namelijk óók wel eens vragen en opmerkingen. Waar je als gewone gelovige niet altijd een antwoord op weet. En soms wel weet maar niet direct kunt uitleggen, zeker niet aan iemand die geen geloofsachtergrond heeft, en vaak ook geen idee wat het eigenlijk inhoudt.

Wat heb je nu eigenlijk precies gedaan?’, wilde mijn man weten. Hij had met zijn mond vol tanden  gestaan toen hij zijn maatjes op de tennisbaan probeerde uit te leggen wat ik toch allemaal ging doen alleen op een zaterdag in ’s Hertogenbosch.

('S Hertogenbosch, ja.  De NS-planner bleek nog nóóit van Den Bosch gehoord te hebben. Terwijl Den Haag wél bekend was bij de NS. En’s Schravenhage dan weer niet...)

Ken je dat, je staat bijvoorbeeld op je werk bij het koffiezetapparaat en mensen gaan je allemaal vragen stellen? Die je vervolgens in een paar woorden moet beantwoorden, terwijl de koffie doorloopt? Als je bijvoorbeeld de enige katholiek bent die ze kennen, en er was gisteravond iets over de paus op tv. Of iets met hete hangijzers. Wat zeg je dan, dat waar is, informatief en ook luchtig genoeg voor bij het koffiezetapparaat?

Ik kan een glimlach niet onderdrukken, als ik het gezicht van mijn man zie. Ik weet hoe hij zich voelt. Hij probeert mij namelijk regelmatig wat uit te leggen over zijn werk als architect ICT. Die stroom aan mailtjes die je in je inbox kreeg, over nieuwe Europese veiligheidseisen van online dataverkeer, daar was hij al maanden mee bezig voor de woningbouwvereniging waar hij werkt. Niet met het sturen van mailtjes maar met het (nog beter) beveiligen van de klantgegevens voor de 

Het geeft niet hoor schat, als mensen mij vragen wat jij precies doet op je werk dan kom ik vaak ook niet verder dan ‘iets met ICT, databases en veiligheid. Zolang we elkaar maar af en toe probéren te begrijpen.

Een cursus voor partners van mensen die deze cursus volgen om hun geloof in een paar woorden bij het koffiezetapparaat te karakteriseren zou een mooi vervolg zijn. Eigenlijk bestaat dat al, in de vorm van feestdagen zoals de jaarlijks terugkerende gezinsdag, de BBQ georganiseerd door kinderen om geld in te zamelen voor een reis naar Rome. Hartstikke gezellig en iedereen kan een kijkje nemen in de kerk. Zonder dat ze meteen naar de zondagsmis moeten (iets met drempelvrees - dat had ik nog toen ik al aan het bekeren was dus dat snap ik ook wel). Terwijl in de mis natuurlijk het grootste feest plaats vindt. Maar dat duurt even voor je het doorhebt.

Tijdens de cursus gingen we naar de mis. Deze laatste dag ging kapelaan Gideon van Meeteren voor, met zijn vader! Ik moest wel even denken hoe dat kon, vader en zoon samen. Hij had een mooie preek, over Maria die het eerste tabernakel was (drager van het heilig sacrament dat Jezus is).

Was het nuttig?

Ja. Ik vond het enorm leuk mensen te ontmoeten die op een luchtige en toch serieuze manier over geloof konden praten. Op tv zijn gesprekken vaak over een beperkt aantal extreme onderwerpen, erg zwaar en met weinig nuance en er wordt slecht naar elkaar geluisterd. Het doel lijkt eerder amusement te zijn dan daadwerkelijk iets van elkaar te leren. 

Reizen naar Den Bosch en met een groepje gelijkgestemden praten over geloof: het heeft wel wat weg van een zeldzame hobby. Maar eentje die ik van harte kan aanraden.

titels
5 dingen die iedereen fout zegt bij het koffiezetapparaat
cursus na psychologieopleiding
cursus geloof hoop & liefde
8 effectieve ... elevator pitches
Hoe je collega's te slim af bent bij het koffiezetapparaat
HOe leg je je geloof uit aan collega's (moet je daar wel antwoord op geven)

Reacties