Doorgaan naar hoofdcontent

De buiten boekenkast: gratis lezen uit andermans een tuin




Tijdens een wandelingetje rond lunchtijd kwam ik dit leuke boekenkastje tegen, hangend aan het hek van een huis dat probleemloos als decor voor Pipi Langkous had kunnen dienen. Ik kan het niet laten even te neuzen.


Ziedaar linksonder een vijfdelige serie over 'De geschiedenis van het katholicisme in Noord-Nederland in de 16e en 17e eeuw'! Wat moet ik doen? Meenemen of niet? Toevoegen aan al die boeken die ik al heb klaarliggen om dit jaar te lezen?

Ik heb het niet gedaan. De kans is best groot dat ze er morgen ook nog wel liggen, mocht ik me bedenken. Wel heb ik er even in gebladerd.



Het calvinisme, dat 'machteloos bleek te staan tegen de ontbindende krachten van het veldwinnend pantheisme', eind zeventiende eeuw.
Het eeuwig zich herhalend protest en de telkens nieuwe verbijzondering.
Niet als in de Moederkerk, die binnen haar eenheid allerlei variaties van de spiritualiteit veilig verenigen kan. 
Moederkerk. Hoe velen zien Rome als moederkerk? Hoe velen zien de kerk zo? Hoe velen voelen zich daar thuis, in die Heilige Moederkerk?

Zou jij deze boeken meenemen en ook lezen? Of zou ik ze meer moeten en willen lezen, meer dan een ander, want ik vond ze tenslotte?

Protestantisme versus katholicisme interesseert me niet bijster. Dat komt door mijn afkomst: vanuit het gezichtspunt van linkse, rode, PvdA en VARA mensen zijn christenen een uitstervende soort. Dat ze elkaar al niet kunnen luchten of zien, is mooi meegenomen.

Dat laatste is natuurlijk niet zo. Tenminste niet vanuit dat gezichtspunt van mij, dus.

Ik zie er wel een dans in. Een eeuwig durende dans. Waarin de beweging van de één wordt gespiegeld door de ander. Net als in relaties. En je weet hoe dat gaat: hoe graag projecteren wij, in deze door psychiatrie en psychologie geregeerde tijd, onszelf op de ander? Om vervolgens de ander te haten, te verjagen. En hoe graag willen we - liever niet - beseffen dat het onze eigen schaduw is waarmee we - uiteindelijk - over de grond rollen?

Een dans. Laten we daarbij proberen, niet teveel op elkaars tenen te gaan staan. Gewoon een kwestie van oefenen toch?

1-2-3, 1-2-3

Een wals, of een tango.

Laat de protestanten maar beginnen, zijn ze goed in.

Laat de katholieken maar naar hun pijpen dansen, mag best een keertje van de paus.

En als de paus het zegt...

Dan mag het.

Valse lente

1-2-3, 1-2-3


Wil je meer lezen over dit onderwerp dan heb ik hier nog een paar ideeën voor jou:
Zoek op google: buiten boekenkast free

Over het fenomeen zwerfboek heb ik al eens geschreven, naar aanleiding van een boek dat ik 5 januari 2018 op een bankje vond. Nadat ik het had gelezen schreef ik ook een boekbespreking.

Nudge.nl deel je boeken in een openbare boekenkast.

Reacties