Doorgaan naar hoofdcontent

3 goede Netflix series

Ik haal graag inspiratie van blogs en sociale media. Mijn man komt vaak thuis met Netflix-tips van collega's of de tennisbaan.

Ik probeer bij films doorgaans a) een overdosis aan horror-gehalte en b) een overdaad aan promiscue seks te vermijden. Dat laatste is haast onmogelijk, en op zijn minst lastig als je samen kijkt met andere mensen die dat leuk vinden. Ik knijp heus weleens een oogje dicht maar als mijn ogen meer open dan dicht gaan dan zet ik het liefst helemaal de tv op zwart.

Toen de film De Marathon door regisseur Reinout Oerlemans net uitkwam, kregen wij vrijkaartjes. De leeftijdsgrens was door Kijkwijzer op 9 vastgesteld. Ik begreep dat er discussie was over 12 of 9. Er wordt namelijk hard-drugs gebruikt (te herkennen aan het symbool van een spuit). Toch wordt de film geschikt bevonden voor jonge kijkers. Ik vind dat lastig te verenigen met het feit, dat reclame voor bijvoorbeeld alcohol en sigaretten wordt bestreden, en cocaine nog altijd niet gekocht mag worden door kinderen. Sterker nog, het mag helemáál niet verkocht worden. Sigarettenreclame mag van de wet niet meer, maar blootstelling aan cocainegebruik op beeldmateriaal in de bioscoop moet ik als moeder van een 9-plusser blijkbaar ok vinden.

Daarnaast wordt in deze film regelmatig gevloekt. Ik vind dat zelf heel erg. Eigenlijk vind ik het best een goede film, met een goed thema. Echter jammer dat meneer Oerlemans gekozen heeft voor het uitvoerig in beeld brengen van excessen. Ik durfde helaas niet weg te lopen met mijn kind, die toen nog 11 was en met een grote bak popcorn op schoot tussen opa en oma ingeklemd zat.

Blijkbaar vindt 'men' films met horror, geweld en een sodom en gomorrha aan seks heel gewoon, gezien het feit dat deze film gerate wordt als geschikt voor 9 jaar en ouder.

Breaking Bad en Better Call Saul

Helemaal consequent ben ik daarin echter niet. Ik heb samen met mijn man de seizoenen van zowel Breaking Bad als Better Call Saul gekeken. Mijn man houdt zelfs nieteens van drugsfilms, en ik vond het thema wat vergezocht: een scheikundeleraar die een drugslab begint.

Maar de film greep ons beide. Hoe kan dat nou, zou je zeggen? Door de inleefbaarheid. De hoofdpersoon Walter, vader en scheikundeleraar (Bryan Lee Cranston) werkt zich in de nesten wanneer hij besluit dat crimininele activiteiten in zijn situatie geoorloofd zijn. Hij denkt binnenkort te zullen sterven en wil zijn gezin verzorgd achter laten. Maar zoals dat vaak gaat, het loopt helemaal anders!

Verkocht waren we door de glansrol van louche advocaat Saul. In volle glorie krijgen we hem te zien in de spinn-off van Breaking Bad, Better Call Saul.

Toch waren wij niet de enigen die twijfelden. Hier vind je 12 redenen om alsnog Breaking Bad te kijken.

Catholic News Service Movietips

Als ik alle ellende zat ben, snuffel ik soms op catholic news service movietips. Bijkomend voordeel is, dat ik zelf dan vaak met nieuwe tips kan komen!

Peaky Blinders

Zo kwam ik, niet via voornoemde CNS maar door rechtstreeks snuffelen op Netflix, terecht bij de serie Peaky Blinders. Mijn man vond hem ook goed, al had hij hem zelf niet direct uitgezocht. Er komt geweld in voor, en in beperkte mate seks. Maar het vormt niet de hoofdmoot en past in het verhaal.

De vpro zegt erover:
Zelden werd historisch Engeland zo rauw in beeld gebracht.
Wanneer je Peaky Blinders intikt op Google, verschijnen bij gerelateerde zoekopdrachten de televisieseries Downton Abbey, Mr. Selfridge en The Crown. Dat is niet geheel onterecht: het zijn alle vier Britse historische kostuumdrama’s.
Het brein van de familie, Thomas ‘Tommy’ Shelby (fantastisch gespeeld door Cillian Murphy) is net als zijn broers getraumatiseerd uit de oorlog gekomen en wordt zonder enige opleiding of psychische hulp terug in de samenleving gedumpt.
Het leed van de hoofdpersoon, en van een aantal van zijn kameraden, wordt hier bijna invoelbaar. Zij hebben gediend als soldaten aan het front in WOI. Met dat leed, vooral 's nachts op het netvlies, proberen zij hun leven nadien weer vorm te geven.

Er is sprake drugsgebruik. De hoofdpersoon rookt elke avond hasj. Hij rookt echter niet de hele tijd. Hij valt vervolgens als een blok in slaap, om badend in het zweet wakker te schrikken na een zoveelste nachtmerrie.

Mocht je willen weten of deze, of een andere serie iets voor jou is, maar wil je daar liever niet pas na ettelijke afleveringen achter komen, dan kun je op de filmdatabase IMDb terecht voor korte en bondige informatie. Via bovenstaande link kom je terecht bij foto's en een overzicht van de cast van Breaking Bad.

Je kunt ook kijken of er een trailer beschikbaar is. Dit kan ook via YouTube. Zo kun je vóór het kijken bepalen of het iets voor jou is. Zonde van je tijd anders!



Voor het laatste seizoen heeft de serie toestemming gekregen om het lied Lazarus te gebruiken. Lees over dit lied van David Bowie meer in de blogpost muziek in de vastentijd. En voor als je het aandurft, over de Bijbelse Lazarus.


Welke Netflix-series raad jij aan?

Reacties

  1. Als je niet van losbandige sex houdt, dan kan ik Koreaanse drama's aanraden. Sommige zijn ook te zien op Netflix.

    Breaking Bad and Better Call Saul heb ik ook gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Maar ik zal eens kijken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter