Doorgaan naar hoofdcontent

Muziek op zaterdag: Sea Shanties enThe Wellerman

Afbeelding van telefoon met onder andere de app tiktok.

Sinds ik vorige week vrijdag naar de podcast van Jen Fulwiler luisterde, dit doe ik het liefst via haar YouTubekanaal, heb ik een nieuwe hobby. Het is geen nieuws dat ik van zeeliedjes hou. Ik schreef al eerder Muziek op zaterdag: Word Zeeman, en het duistere Seemann van Nina Hagen, ook op zaterdag.

Nadat Jen twee seconden het liedje The Wellerman op de sociale media-app TikTok had laten zien, wist ik het: ik ben verkocht. Omdat ik geen TikTok heb zocht ik het liedje op op YouTube en vond daar onder meer deze ruim drie uur durende versie van: The Wellerman.

En blijkbaar ben ik niet de enige die verkocht is ;-). Het is viral gegaan en de zanger van dit liedje heeft inmiddels een platencontract!

De volgende dag heb ik TikTok gedownload om alle mogelijke versies te bekijken met verschillende stemmen, en ook andere seashanties. Een seashanty is een lied dat men in de negentiende eeuw zong om de werklust en het werkritme erin te houden op de zeevaart.

Er zijn allerlei analyses te vinden van mensen die uitleggen waarom seashanties juist nú zo aanslaan. Schijnbaar zagen de trendwatchers dit niet aankomen. Deze analyse van een zangcoach vind ik wel leuk: het is echte werkmuziek, waar veel mensen behoefte aan hebben in deze tijd waarin veel thuis gewerkt wordt wat niet altijd even inspirerend is. 

Ik vind het ook echte werkmuziek, voor tijdens de afwas of om in de stemming te komen voor vervelende klusjes als ik moe ben. Wel zoek ik nog een manier om mijn eigen stem eraan toe te voegen aangezien hier in huis overdag bijna voortdurend zoomcalls en teamsoverleggen plaatsvinden en mijn man een probleem heeft met het zich tegenover zijn collega's te verantwoorden voor loeiende wasmachines en dito vrouwen en kinderen. Nouja van ieder één exemplaar... En 's avonds wil ik het de buren dan weer niet aandoen. Zeker als ik een beetje aan het experimenten ga want zonder dat geen nieuwe stem!

Ja, vrijuit dansen en zingen, zoals ik normaal graag tussendoor vijf minuten doe als arbeidsvitamine, dat lukt nu niet. Daar heb ik écht wat privacy bij nodig. ;-)


Voetnoot

's Avonds vertelde ik dit aan mijn gezin. Volgens mijn man was TikTok een app waarin mensen elkaar uitdagen. Onder andere om zo lang mogelijk jezelf te wurgen met een riem. Op deze manier is een meisje van 10 omgekomen. De app is voor 13 en ouder maar omdat dit moeilijk te verifiëren is is hij in Italië (en misschien op meer plaatsen) verboden. Ik voel me verplicht dit te zeggen voordat je de app gaat downloaden. Uit respect voor dat meisje.


Reacties

  1. Wat leuk dat ze als het ware 'ontdekt' is nu en zelfs een platencontract kreeg!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter