Vandaag deel ik een lied van Maarten van Roozendaal tussendoor. Ik ben meerdere teksten van Reformed and Dangerous aan het luisteren, sommige erg goed. Maar ik weet niet goed hoe ik me als katholiek daartegenover verhoud. Neem bijvoorbeeld het fragment: Your bulls, your councils, traditions wait Can’t overturn what the scripture state Copilot legt uit: Uitleg en alternatieven “Bulls” verwijst naar pauselijke bulle — officiële decreten van de paus. “Councils” zijn kerkelijke concilies, zoals het Concilie van Trente. “Traditions” duidt op overgeleverde gebruiken en leerstellingen buiten de Schrift. “Wait” kan betekenen dat ze machteloos zijn, dat ze wachten op gehoor, of dat ze worden genegeerd. Feitelijk zegt de tekst dus dat deze dingen niet belangrijker zijn dan de heilige Schrift. Laat uw bulle, concilies en tradities maar wachten. Of: Uw bulle, concilies en tradities — ze wachten vergeefs. Het eerste is meer uitdagend, het tweede meer reformatorisch...
Infant Baptism Rap Battle is geen satire, maar een serieuze poging om eeuwenoude theologische spanningen te verwoorden in een moderne vorm. In deze tekst botsen twee visies op de doop: die van de baptist, die gelooft dat geloof vooraf moet gaan aan het teken, en die van de presbyteriaan, die het verbond ziet als een familie-erfenis waarin ook kinderen worden gemarkeerd. Door het ritme van spoken word en de scherpte van schriftuurlijke argumenten ontstaat een dialoog die zowel respectvol als confronterend is. Deze post is een creatieve verkenning van het debat, met als doel niet om te winnen, maar om te verdiepen. Infant Baptism Rap Battle: Charles Spurgeon vs. Jonathan Edwards Charles Spurgeon I love my presbyterian brothers, got respect for the name But on infant baptism, man it ain’t the same Let’s open the word. The covenant’s fulfilled, in Christ it’s refined New birth, not your lineage is the new covenant sign Romans 6 buried, risen, faith on display Baptism’s for the soul who wal...